top of page

מצרים - דוח מצב

עודכן: 16 באפר׳


היום (13/02/2024) שמענו שקונסורציום מאבו דאבי עומד לרכוש שטח של 180 מיליון מ"ר ממצרים ויפתח אותו עם חברות מצריות. 

מצרים נמצאת במצב כלכלי קשה מאד ובכל שנה נולדים בה יותר ממיליון תינוקות חדשים שצריך להאכיל אותם. 

הנפגעת הגדולה ביותר מהמלחמה הנוכחית של ישראל (חוץ מישראל) ,היא... מצרים: 

  • אין תיירות לסיני וזהו אובדן גדול מאד של הכנסה מכיוון שהתיירות לסיני מהווה מקור חשוב מאד של כסף זר למצרים.

  • תנועת הספינות בתעלת סואץ (כ 2% מהתמ"ג של מצרים בימים רגילים) היא נמוכה בעשרות אחוזים מהרגיל, בגלל החסימה וההתקפות של החות'ים. בתקופות רגילות, התנועה בתעלת סואץ מכניסה למצרים מאות מיליוני דולרים בחודש ולמצרים יש חובות אדירים שהיא צריכה להחזיר וכרגע קשה לה מאד לעשות זאת.

  • מצרים כבר כמה שנים על סף מלחמה עם אתיופיה שהיא המדינה עם האוכלוסייה השנייה בגודלה באפריקה.  - מצרים היא המדינה השלישית בגודלה באוכלוסייה. אתיופיה, שגם היא סובלת ממצב כלכלי קשה, הקימה סכר ענק (“סכר הרנסנס האתיופי הגדול”. - ראשי תיבות באנגלית GERD). מדובר בסכר הגדול ביותר באפריקה ומשולבת בו תחנת הכוח ההידרו-אלקטרית הגדולה ביותר באפריקה ואחת מהגדולות בעולם. אתיופיה כבר הסיטה אליה חלק מהמים של הנילוס, דבר שהכעיס מאד את מצרים וגם את סודאן (אבל זה כבר עניין אחר). אתיופיה כנראה תמשיך ותגביר את זרימת מי הנילוס אליה, דבר שיפגע אנושות בחקלאות של מצרים, מכיוון שנכון להיום (ינואר 2024) רוב צריכת המים של מצרים מגיע מהנילוס.


באופן מפתיע (או שלא), ישראל היא הגבול הבטוח היחיד של מצרים ובמידה מסוימת, ישראל היא המשענת היחידה של מצרים מבין המדינות שגובלות בה.

וכך אנחנו מגיעים לזווית הישראלית: 


נכון שלמצרים יש צבא אדיר וחזק וחיל אוויר עם מטוסי קרב תוצרת ארצות הברית וצוללות מודרניות תוצרת גרמניה ויש "קולות" ופרשנים ישראלים שמאיימים עלינו שמצרים לא תכבד את הסכם השלום עם ישראל וגם תתקוף אותנו ונכון גם שבמזרח התיכון הכל יכול לקרות, אבל אתמול (12/02/2024) אמר שר החוץ המצרי, סאמח שוקרי שמצרים מחויבת להסכם השלום עם ישראל ותמשיך להיות מחויבת אליו. 


אולי העיסקה לרכישת השטח במצרים, שאותה ציינו בתחילת מאמר זה, היא אחת מכמה "סוכריות" שאפשר וכדאי לתת למצרים כדי שמצרים תקל על ישראל לתקוף ברפיח, וכדי שמצרים תסכים לשתף איתנו פעולה או לפחות לא להפריע לנו בחיסול החמאס ברפיח ובכלל. 

כולם ירוויחו ממהלך כזה וגם ידוע שההנהגה המצרית שונאת את החמאס מכל מיני סיבות, אבל לא יכולה להודות בכך בפומבי...


אפרופו מים, ישראל היא מעצמה בתחום של התפלת מים וכך ישראל יכולה לעזור למצרים גם בתחום הזה, ולחזק בכך את הקשר עם מצרים, ואולי אפילו למנוע מלחמה של מצרים עם אתיופיה.


בנוסף, ישראל מוכרת למצרים גז טבעי בכמויות גדולות מאד ובמחירים נמוכים מאד ומצרים מנזילה את הגז הישראלי (כלומר הופכת אותו לנוזל) ומוכרת אותו לאירופה במחיר גבוה בהרבה ורק מההכנסה הזאת יש למצרים רווח של מיליארדי דולרים בשנה.


אנחנו בטוחים שאפשר "לקנות" את מצרים בכמה צעדים (סוכריות) כאלה, אבל צריך להיות דיסקרטי וכנראה להפעיל קצת יצירתיות גם בנושא הזה ובודאי להיעזר בארצות הברית ואולי זה מה שכבר קורה מאחורי הקלעים 🙏.


לחצו כאן להצטרפות לרשימת התפוצה שלנו. כך תוכלו לקבל עדכונים מהירים על התפתחויות בשוק.

לחצו כאן להצטרפות לערוץ היוטיוב שלנו ותקבלו סירטונים שלנו על נושאים חמים בשוק ההון.

לחצו כאן להגעה לעמוד הספוטיפיי שלנו.





161 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הדרך לנאוויטאס

המסלול העדיף לנאוויטס מערכת ניווט אינה מגדירה עבור הנהג את היעד, אבל טיבה ואיכותה נקבעים על פי יכולתה למצוא את הדרך המהירה, הקצרה והיעילה ביותר אל היעד. התרומה הגדולה ביותר של מערכת ניווט היא יכולתה ל

המנופים של חברת ג'י סיטי

המנופים של חברת ג'י סיטי ב 12 חודשים האחרונים מניית חברת ג׳י סיטי ירדה ב-16% וזאת למרות שחיים כצמן הוכיח שוב ושוב, עם כל נכס שמומש, שהשווי בספרים קרוב לשווי שהתקבל במימוש הנכסים (מלבד רוסיה ומסיבות שה

דרוש תיקון בהסדר של חנן מור

נתחיל בשורה התחתונה: ההסדר המוצע בחברת חנן מור, אינו מביא לידי ביטוי את ההתפתחות האחרונה בהקשר של שדה דב ובנוסף, ההסדר אינו מעניק למחזיקי סדרות האגח הלא מובטחות, את מעמדן העדיף על פני בעלי המניות. למע

bottom of page